Iskolánkban nagy hagyományai vannak a Föld hetének, illetve 2016 óta a Fenntarthatósági témahétnek. Minden évben regisztráltunk is a témahétre. Az állandó programok mellett minden évben igyekszünk új programelemekkel színesíteni a kínálatot. A tanítási órákon is, ahol erre lehetőség van, a fenntarthatósági témahét 4 kiemelt témájával foglalkoznak a tanárok és a tanulók. Iskolánk tanulóinak létszáma: 435 fő.
Programok: itt.
Képes beszámolók: itt.
Április 24-én, hétfőn míg én részt vettem a Fenntarthatósági témahét nyitórendezvényén, addig az iskolában megnyitották két „természetfotós” tanítványunk képeiből illetve a rajzszakkör tagjai által az év élőlényeiről készített alkotásokból készült kiállítást.
Április 25-én, kedden a reggeli sorakozónál az osztályok környezetvédelmi felelősei kihúzták az év élőlényeit. Az osztályok az 5-6. óra alatt készítették el a reggel kihúzott élőlényt minél több oldalról bemutató projektmunkájukat. A felső tagozat mind a 8 osztálya és három alsós osztály is részt vett a projektben (290 tanuló vett részt ebben a programban). A nap végén az elkészült alkotásokat az aulában állítottuk ki, ahol a tanulók még 3 héten keresztül ismerkedhettek más osztályok munkáival.
Április 26-án, szerdán két program várt iskolánk tanulóira.
Tóth Máté természetvédelmi mérnök, aki a Future of Debrecen csapatának a tagja, tartott előadást a körforgásos gazdaságról 9 órától a 3. évfolyam (61 fő) és 10 órától a hatodik és hetedik évfolyam (106 fő) tanulóinak az aulában. Vetített képes előadásában beszélt arról, hogy hogyan tudjuk a különböző termékek életciklusát meghosszabbítani, hogyan tudnak a gyerekek is tenni ezért. A gyerekeknek is sok jó ötlete volt.
A Hajdú-Bihar Megyei Élelmiszermentő Egyesület és a Virtuózok® a Fenntarthatósági témahéthez kapcsolódva, április 26-án „Védd a földet, ne pazarolj!” környezetvédelmi és edukációs programot rendezett Debrecenben, a Kölcsey Központban. A rendezvény célja, hogy felhívja a fiatal generáció figyelmét a környezettudatosság fontosságára, a környezet fenntarthatóságának mindennapi megközelítésével. A felső tagozat 5. és 8. évfolyama (92 fő) ezen a programon vett részt. A koncert is magas színvonalú volt és az előtérben kiállított különböző interaktív játékokkal is szívesen játszottak a gyerekek.
Április 27-én délután az ötödik és hatodik évfolyamos tanulók használt kartonpapírokból készítettek ülőbútort az aulában. A kartondobozokat a Jóbringa Kft bocsátotta rendelkezésünkre az újrahasznosítás jegyében. A programon 10-15 tanuló vett részt. A rendelkezésre álló délután kevés volt a bútorok elkészítéséhez, így a munkálatokat később folytatják.
Április 28-án, a szelektív hulladékgyűjtés napján furcsa helyzet állt elő. Csak elektronikai hulladékot tudtunk gyűjteni, melyhez a szükséges konténert az AKSD Kft biztosította illetve cserélte a nap folyamán. Összesen 4640 kg elektronikai hulladékot sikerült gyűjtenünk. A papírgyűjtés a használt papír alacsony ára miatt elmaradt. Két céget is megkerestünk a konténer igényünkkel, akik Debrecenben ezzel foglalkoznak, de egyik helyről sem biztosítottak számunkra konténert az előbb említett ok miatt. Az elektronikai hulladékgyűjtés koordinálásában volt gönczys diákok is segítettek.
Ezen a napon más programot is szerveztünk a tanulóinknak. 8 órától az iskolakerti nap keretében különböző kézműves tevékenységeket végeztek a gyerekek. Készíthettek illattartót a fazekasházban, szappant, viaszos vászon szalvétát és levendula illatpárnát a különböző kézműves műhelyekben. Festették a magaságyások keretét, mulcsoztak, gereblyéztek, a vetéshez készítették elő a magaságyásokat az iskolakertben. A színben környezetvédelmi plakátokat rajzoltak és egy tanteremben az iskolakerttel kapcsolatos szabaduló szoba feladatait találták ki és készítették el az arra vállalkozók. Egy 25 fős csoport 2 kollega vezetésével „TeSzedd!” akció keretében az alsójózsai kiserdőben szemetet szedtek, tisztították az erdőt. 10 órától 3 féle tevékenységből választhattak a tanulók. Osztályonként 10 fős csapatokat vártunk a Zöld vetélkedőre, ahol elsősorban az év élőlényeivel kapcsolatos, igen változatos feladatokat oldottak meg a csapatok. 2-3 gyerek elkezdte a főzést az osztály számára. A többiek a Grundon megrendezett röplabda és foci mérkőzéseken vettek részt. A programok megvalósulását 20-25 volt gönczys diák segítette, akik nálunk teljesítették a közösségi szolgálat egy részét. Bár már sokuknak megvolt a kötelező 50 óra. Ez a délelőtti program az egész felső tagozatot érintette (198 fő).
Fazekas Sándorné
Ökológiai Munkaközösség-vezető
Az osztályok saját programjai a Fenntarthatósági témahéten:
OSZTÁLY | TEVÉKENYSÉG |
1.a | A Föld meséje című filmet nézték meg. Kigyomlálták az eper ágyást. Az NKP oldalán található feladatokat, játékokat oldottak meg a hulladékgazdálkodással, hulladékkezeléssel kapcsolatosan. |
1.b | Ismerkedtek az év élőlényeivel. Képeket nézegettek róluk. Rajzokat készítettek. Gondozták az elültetett tulipánokat (locsolás, gazolás) |
2.a | Beszélgettek arról, hogy ők mit tehetnek a Földünk védelmében. Rajzokat készítettek több órán keresztül a Föld napja illetve az év élőlényei kapcsán. |
2.b | A Föld meséje című filmet nézték meg. Több órán keresztül ismerkedtek az év élőlényeivel, majd rajzolták azokat. Egymástól tanulunk: a 8.a osztályosokkal közösen virágágyást alakítottak ki az iskolaudvaron. |
3.a | Az év élőlényei plakát készítése, részvétel a iskolai programon. A fenntarthatóság keretében különböző anyagok újrahasznosítása, plakát készítése volt a feladat etika órán. Szövegfeldolgozás: Móra Ferenc: A méhek trombitása |
3.b | Wordwall- fenntarthatósággal kapcsolatos feladatok, Választott év élőlényéről rajz készítése, majd a választott élőlényről kutatómunka tableten és fürt ábra készítése. Tabló készítése (Canva), Föld napi rajzos leltár(etika). Földünk védelme(3 interaktív feladat-learning apps), A Föld dala-zenehallgatás, Föld napi anyanyelvi rejtvény és színező, A Föld védelmében c. olvasmány feldolgozása. |
4.a | A közönséges vakond plakátkészítés |
4.b | Ismerkedés az év élőlényeivel. Rajz készítése a kiválasztott élőlényről. Wordwall – fenntarthatósági témahéttel kapcsolatos feladatok. |
5.a | Az év élőlénye plakátkészítés: Fecskefarkú pillangó. Védd a Földet! – interaktív kiállítás és Virtuózok koncert, Wordwall – fenntarthatósági témahéttel kapcsolatos feladatok. Az élelmiszer útja- pazarlás megelőzése; tudatos vásárlás – angol óra. |
5.b | Az év élőlénye plakátkészítés: A közönséges vakond. Védd a Földet! – interaktív kiállítás és Virtuózok koncert. Az élelmiszer útja- pazarlás megelőzése; tudatos vásárlás – angol óra |
6.a | Wordwall – fenntarthatósági témahéttel kapcsolatos feladatok. Gyógynövénykert megújítása, fejlesztése. Növényültetés. 6. a-b Szamóca ültetvény tisztogatása, rendbetétele. Év élőlénye projekt készítése – alpesi gőte. Kartonbútor készítése. |
6.b | 6. a-b Szamóca ültetvény tisztogatása, rendbetétele. Év élőlénye projekt készítése – közönséges temetőbogár. Kartonbútor készítése. |
7.a | Vénic szil – az év élőlénye- plakát készítése, Wordwall – fenntarthatósági témahéttel kapcsolatos feladatok. Making people aware: Ken Noguchi. Making people aware: Gordon Pugh. Élményfoglalkozás a DSZC Bethlen Gábor Közgazdasági Technikum Pénzügyi Tudás Otthonában, tudatos pénzügyi tervezés, költségvetés témában. A Természettudományos Oktatásért Szabó Szabolcs Emlékére Közhasznú Alapítvány Kémia Mobillabor projektje a környezetvédelem jegyében. Magvetés, palántagondozás (fűszer és gyógynövénykert fejlesztéséhez), forgó szárnyú madár modell készítése a gyógynövénykertbe. Zöldiránytű applikáció használata és szavazás a fenntartható és takarékos gazdálkodásra ösztönzés érdekében. |
7.b | Disznófülgomba – az év élőlénye- plakát készítése, Making people aware: Ken Noguchi. Making people aware: Gordon Pugh. Élményfoglalkozás a DSZC Bethlen Gábor Közgazdasági Technikum Pénzügyi Tudás Otthonában, tudatos pénzügyi tervezés, költségvetés témában. A Természettudományos Oktatásért Szabó Szabolcs Emlékére Közhasznú Alapítvány Kémia Mobillabor projektje a környezetvédelem jegyében. A hulladékgazdálkodás – társasjáték etika órán. Magvetés, palántagondozás (fűszer és gyógynövénykert fejlesztéséhez), forgó szárnyú madár modell készítése a gyógynövénykertbe. Zöldiránytű applikáció használata és szavazás a fenntartható és takarékos gazdálkodásra ösztönzés érdekében. |
8.a | A lápi póc az év hala 2023-ban Légy környezettudatos, védd a Földet! -9.3012.30 Debrecen Kölcsey – Központ interaktív kiállítás, előadás, Virtuózok koncert, Egymástól tanulunk: Virágágyás kialakítása a 2.b osztályos tanulókkal az iskolaudvaron. Zöldiránytű applikáció használata és szavazás a fenntartható |
és takarékos gazdálkodásra ösztönzés érdekében. Kapszula ruhatár készítése : projectmunka – angol óra | |
8.b | A borzas len az év vadvirága 2023-ban – projektmunka. Légy környezettudatos, védd a Földet! -9.30-12.30 Debrecen Kölcsey – Központ interaktív kiállítás, előadás, Virtuózok koncert. Zöldiránytű applikáció használata és szavazás a fenntartható és takarékos gazdálkodásra ösztönzés érdekében. Kapszula ruhatár készítése : projectmunka – angol óra |