Iskolánk örökös ökoiskolaként mindig fontosnak tartotta a Föld Napjának megünneplését. 2008 óta tartjuk a Föld hetét áprilisban, a Föld napjához kapcsolódóan. 2016 óta évről-évre regisztrálunk a Fenntarthatósági témahét programjaira.
Ebben az évben a következő programokat valósítottuk meg:
A fenti programok az egész iskolát megmozgatták. A hét során a tanítási órákon is, ha volt rá lehetőség, akkor a Fenntarthatósági témahét 4 fő témája közül valamelyiket dolgozták fel a kollegák a gyerekekkel.
A tervezett programjaink jelentős része a szabadban megvalósított program volt.
Az április 25-én megtartott iskolakerti napon az egész felső tagozat részt vett. A következő tevékenységek közül választhattak a tanulók: ágyásjelző készítése, szerszámtartó raklap és láda festése, szerszámok jelölő festése, a szerszámok helyének felfestése a falra, gyógynövényes táblák feliratának elkészítése pirográffal, szántóföldi parcellák táblázatainak feliratozása festéssel, ételkészítés (bográcsban paprikás krumpli minden osztály magának), sütemény és limonádé készítése. (1. qr kód)
Az „Év élőlénye” projekt az egész iskolát megmozgató program volt. A felső tagozatos osztályok április 26-án reggel élő adásban (Teams felületen) húzták ki az év élőlényeit. A projekt elkészítésére délben 2 órát kaptak az osztályok. Azaz megismerkedtek a kihúzott élőlénnyel, és arra törekedtek, hogy minél változatosabban, minél sokoldalúbban mutassák be azokat. Tablók készültek, keresztrejtvények, szókeresők, riportok, képregény, makettek, QR-kóddal ellátott internetes hivatkozások és sok-sok rajz. Az elkészült műveket az iskola aulájában állítottuk ki, ahol a tanulók két héten keresztül ismerkedhettek a többiek munkájával is. Az alsó tagozatos osztályok miután megismerkedtek az év élőlényeivel, választottak maguknak egyet, amelyet alaposabban feldolgoztak, amelyről tablót is készítettek. (2. qr kód)
Ezen a napon délután hallgattuk meg iskolánk 2 tanulójának saját kutatáson alapuló előadását. Kondor Balázs – „Hangyák világa” illetve Tripó Sándor Tamás „Lesben” című előadását. Tripó Sándor 7.b osztályos tanulónk megnyerte az Országos Erdészeti Egyesület vándortábor fotópályázatának első díját. A jutalma néhány nap eltöltése egy természetfotóssal a terepen. Az itt szerzett élményeit mesélte el, és a terepen készült legjobb képeit mutatta meg nekünk. A képeket az aulában ki is állítottuk illetve a Józsai Közösségi Házban is bemutathatta képeit.
Április 27-én, szerdán a Víz nyomába eredtünk. Az ötödik évfolyam az iskola közelében található Tócó-ér vízminőségét vizsgálta a BISEL módszer szerint. A hatodikosok a Vízmű telephelyén Debrecen ivóvízének előállítását tekintették meg. A hetedikesek a szennyvíztisztító telepen azt nézték meg, hogy lesz a szennyvízből biológiailag tiszta víz. A nyolcadikosok pedig a hajdúböszörményi Hulladéklerakó és feldolgozó telepen szembesültek a város szemetének mennyiségével. A meglátogatott intézményekkel – Debreceni Vízmű (Ivóvíz kitermelő és Szennyvíztisztító telep), a Hajdúsági Regionális Hulladéklerakó és Kezelő Telep hajdúböszörményi telephelye – hosszú évek óta együttműködünk, évről-évre fogadják osztályainkat az üzemlátogatások idejére. (3. qr kód)
Az időjárás kegyes volt hozzánk és csak április 28-án, csütörtökön esett az eső. Így a terepi sétát Dr Aradi Csaba, a Hortobágy Nemzeti Park nyugalmazott igazgatója vezetésével nem tudtuk megtartani az iskola közelében lévő Natura 2000-es területen. Helyette Dr Aradi Csaba vetített képes előadást tartott Józsa természeti viszonyairól. Az eső miatt elmaradt programot az őszi Gönczy-héten szeretnénk megvalósítani. (4. qr kód)
Április 29-én a felső tagozat számára tanításmentes nap volt. Az AKSD Kft-vel és a P.M.R. Kft-vel együttműködve szerveztük meg a szelektív hulladékgyűjtést. Ebben az évben 5700 kg elektronikai hulladékot és több mint 20 tonna papírt gyűjtöttek iskolánk tanulói. A pandémia miatt 2 évig nem tudtunk szelektív hulladékgyűjtést szervezni. Így a gyerekek nagy örömmel és lendülettel járták a településrész utcáit és szállították be az iskola udvarán elhelyezett konténerekbe a házaknál összegyűjtött papírt. A szülők is kivették részüket a munkából, folyamatosan érkeztek a papírral, elektronikai hulladékkal megpakolt autók az iskola udvarára.
Köszönjük a szülőknek, hogy támogatták programjaink megvalósítását illetve hogy tevékenyen részt vettek azokon.